Personal: No-Buy

Deze keer even een meer persoonlijk artikel. Dit zien jullie niet vaak op I Heart Beauty and Fashion (meer: nauwelijks) maar toch wil ik het vandaag even doen. De laatste tijd heb ik wat te veel uitgegeven (oeps!) en daarom wil ik voor de komende tijd een no-buy inlassen. Ik mag alleen nog maar geld uitgeven aan dingen die ik ook écht nodig heb en vaak gebruik. Nu ook de feestdagen er aankomen, moet ik natuurlijk wel wat geld sparen voor een cadeautje, want dat is natuurlijk wel een ding dat echt nodig is. Gelukkig heb ik dit geld nog wel, maar meer dus niet.

Met de 'komende tijd' geen geld uitgeven aan onzinnige dingen, bedoel ik 1½ - 2 maand. Vanaf december heb ik al wel weer genoeg geld, maar stiekem wil ik ook wel weer wat sparen voor een eigen laptop. Nu zit ik nog altijd op de computer en laptop die we met ons hele gezin delen (5 personen), maar het lijkt me veel handig om binnenkort in bezit van een eigen laptop te zijn. Dit is én veel handiger voor school, maar natuurlijk ook voor mijn blog. Ook staat er vanaf deze week een afbeelding in de zijkolom met daarin hoelang het nog duurt met mijn no-buy, zodat jullie dit ook altijd kunnen aflezen. Over 1½ - 2 maand kunnen jullie weer een artikel verwachten met daarin of het gelukt is of niet.

Ik ben erg benieuwd of het me gaat lukken (ik hoop het!) om zo min mogelijk mijn geld uit te gaan geven. Er zijn natuurlijk wel een paar vaste lasten, maar verder hoop ik het voor elkaar te krijgen. Hoop je met me mee?




Voor nu heb ik nog een paar tips voor de gene die liever ook wat minder geld willen uitgeven, maar het niet zo goed lukt. Ook heb ik hierzelf wat aan, want ik denk dat het nog best moeilijk gaat worden...

- Zet alles wat je zo ongeveer koopt in een maand op een rijtje met de prijs erachter die je daar max. aan wil uitgeven. Probeer je hier aan te houden, het lukt je vast wel! Kijk dan naar je inkomen en het verschil tussen twee dingen. Dat is dan de 'winst' die je iedere maand kunt sparen.

- Spaar niet 'teveel' in een maand. Het is me wel eens gebeurt dat toen ik heel veel had gespaart, en ik het daarna 'plots' in één keer ging uitgeven. Oeps! Op dat moment was ik natuurlijk erg blij met mijn geshopte spulletjes, maar daarna komt er wel een schuldgevoel in me op. Al die tijd dat ik hard voor het geld gespaart had, was zomaar weg. Probeer dit te voorkomen en vermijd winkels waarvan je zeker weet dat je er toch wat gaat kopen.


Bron foto: Weheartit

- Zorg er ook voor dat je aan niemand geld uitleent. Er bestaat natuurlijk een kans dat de gene die jij het geld hebt uitgeleent en jij het vergeet en dan ben je wel mooi je geld kwijt. Tenzij je het allemaal goed bijhoudt, kan het wel.

- Probeer goed uit te rekenen wat je iedere maand gaat sparen. Als je dit niet doet en iedere maand een ander bedrag spaart, kan het ook een keer gebeuren dat je veel minder hebt overgehouden dan een andere maand. Probeer dit dus goed bij te houden.

- Probeer voor verjaardagen originele en creatieve cadeautjes te geven. Je kunt bijv. zelf iets maken, maar ook iets heel goedkoops kopen bij een goedkope hobbywinkel (zoals Action) en dat dan daarna gaan versieren. Budget, maar oh zo leuk!

Bron foto: Weheartit

Heb jij wel eens een no-buy gedaan en is dat je goed gelukt? Zoniet, zou jij het wel eens willen doen, alleen maar om wat geld te sparen? En waar zou jij dan voor gaan sparen?

Liefs, Myrthe.

Bron foto: Weheartit