Trier & Tournus

In de eerste week van de vakantie in Frankrijk - wat alweer als een hele lange tijd geleden lijkt (maar in werkelijkheid nog maar drie weken is geleden), hebben we onder andere Trier en Tournus bezocht. We reden natuurlijk niet in één keer naar Zuid-Frankrijk, daarom stonden we eerst op en stadscamping in Trier. Die stad moesten we natuurlijk ook even bezoeken, omdat het één van de oudste steden van Duitsland is. Al in Frankrijk bezochten we ook het dorpje Tournus. Tournus is een typisch Frans dorpje, niet heel groot maar met mooie (oude) gebouwen.

Trier bezochten we op de tweede dag van de vakantie (de eerste dag bestond voornamelijk uit reizen). Omdat we op een stadscamping stonden liepen we deze dag naar de stad. Al snel vonden we leuke winkelstraatjes en winkelcentrums, waar we lekker hebben gewinkeld. Wat mij opviel was dat alle huizen heel mooi waren. Dat spreekt ook wel voor zich op de foto's, denk ik. Zie onder andere de laatste foto van de H&M in Trier. Dat is zeker weten het mooiste filliaal (van de buitenkant dan) van H&M die ik ooit heb gezien. Naast het winkelen hebben we ook wat bezienswaardigheden bekeken, zoals de St. Petersdom, Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Porta Nigra (de zwarte poort). Ook aten we een heerlijk ijsje met caramel (zó lekker) en vanille (mijn all time favourite) ijs.

Tournus is, zoals ik al zei, een typisch Frans dorpje. We waren eigenlijk van plan om een markt in Tournus te bezoeken, maar we kwamen erachter dat zulke marktjes al heel snel afgelopen zijn. Toen wij er kwamen waren ze dus al aan het opruimen, oeps. Toch hebben we ons prima vermaakt met het rondlopen door het dorpje. We hebben enkele winkeltjes bezocht die echt hele leuke decoratieve dingetjes verkochten en verder hebben we, zoals mijn vader dat zo mooi zegt, ''de sfeer geproefd'' van het dorpje. Ik genoot echt van alle Franse huizen, omdat het zo'n groot verschil is met de huizen in Nederland.

En tot zover mijn fotoverslagje van Trier en Tournus. Binnenkort zijn alle Franse steden die we nog meer hebben bezocht aan de beurt! Wat vind jij van de foto's die ik heb gemaakt en ben jij wel eens in Trier of/en Tournus geweest?