Bokeh

'Bokeh', bij sommige van jullie zal dit woord heel bekend zijn, maar ik denk dat er ook vast wel een paar mensen bij zitten die nog nooit van het woord hebben gehoord. 'Bokeh' is als het ware iets onscherp maken, hierbij kan er ook iets op de voorgrond staan (wat wel scherp is), maar dat hoeft niet. Ik heb veel fototutorials gelezen hoe je 'bokeh' met je eigen fotocamera kunt fotograferen, maar vaak stond hierbij dat je een spiegelreflex nodig hebt, en die heb ik nu eenmaal niet. Laatst was ik in de weer met glitternagellakjes en besloot ik om er wat foto's te maken. En wow, dat lukte goed! Kijk maar mee:

 Uilenketting

Glitter nagellak

Haha, hoe vet?! Het is natuurlijk lang niet zo mooi als de echte 'bokeh', maar ik vind het nog best goed gelukt met mijn compact cameraatje, haha. Er hoeven dus helemaal geen lampjes, een spiegelreflex of andere dingen aan de pas te komen om simpel 'bokeh' te maken! Hieronder heb ik nog wat inspiratiefoto's neergezet, als je wilt weten hoe de 'echte', mooie bokeh eruitziet. 

Er bestaan ook speciale lensen voor bokeh, zo als bij deze: hartjes! Zo leuk gedaan!

Net zoals deze...

... en deze!

Het valt bij deze foto helemaal niet zo op, maar ook in deze foto zit ´bokeh´!

Hoe tof!

En nog eentje met hartjes. Ik blijf ze leuk vinden!

Wat vinden jullie van het ´bokeh´ effect en hebben jullie het zelf al eens geprobeerd?