Berlijn verslag

Een sfeerfilmpje over mijn vakantie in Oost-Duitsland (+ Berlijn) hebben jullie al kunnen zien (klik hier als je 'm nog niet hebt gezien), maar foto's nog niet. Er zaten al wel een paar in de video, maar nog lang niet allemaal. Toen ik de foto's had uitgezocht, bedacht ik me dat ik er net zo goed wat bij kan schrijven, als een verslag dus. Ik was één week vlakbij de Oostzee (waar we vooral veel dorpen, steden en véél strand hebben bezocht) en de tweede week in Berlijn.

Dag 1 - toen kwamen we aan bij onze eerste camping in Oost-Duitsland. Het werd die week best warm (het was de hele tijd 25˚C - 35˚C) dus het was heel fijn dat er op 200 m afstand van de camping een strand zat.

Dag 2 - zijn we op de camping gebleven en uitgerust van de lange reis van de dag ervoor. We hebben gezwommen bij het strand.

Dag 3 - we gingen naar het eiland Rügen, wat het grootste eiland van Duitsland is. We gingen eerst naar Karls, wat een belevingsdorp is. Hier kon je naar allerlei winkeltjes, je kon er wat eten (zo hebben wij er taart gegeten omdat mijn broertje op die dag jarig was), en ook waren er veel speeltuinen en attracties (waar je bij de meeste gratis in kon!). En niet te vergeten, alles daar ging om aardbeien.

Daarna gingen we naar het hotel die Hitler heeft laten bouwen voor alle Duitsers, zodat deze om de beurt op vakantie konden. Het hotel heeft maar liefst 1100 kamers, het hotel is dan ook echt súper lang. Wij zijn maar langs een deel gereden, en dat was al heel lang.

Achter het hotel lag de Oostzee dus daar gingen wij natuurlijk ook even heen omdat het die dag heel warm was.

Dag 4 - de volgende dag gingen we naar de stad Schwerin. We bezochten eerst dit kasteel, waar de opa van Beatrix, Hendrik van Mecklenburg-Schwerin, is geboren. Het kasteel was erg mooi en ook de tuin zag er heel mooi uit.

Foto die ik maakte in de tuin, ik vind die bokeh zo mooi! {en de raaf natuurlijk ook, haha}

Daarna gingen we door naar het stadje zelf. Daar hebben we een beetje rondgelopen en wat geshopt (ik shopte er wat bij New Yorker en DM). Hoewel het heel warm was buiten, was het in de winkelcentrums aardig te doen.

Dag 7 - dan nu opeens over naar dag 7, aangezien we de andere dagen niet veel hebben gedaan door de warmte (alleen maar gezwommen en aan het strand gelegen). Deze dag gingen we naar Peenemünde, waar we in een onderzeeër zijn geweest die uit 1960 stamt, dat was wel heel erg leuk en interessant. Daarna hebben we het raket museum bezocht wat er vlak bij lag.

Dag 8 - toen gingen we naar Berlijn! We deden alles rustig aan en kwamen laat in de middag aan in Berlijn. We waren in het begin bang dat we niet meer naar Berlijn konden door de warmte, maar gelukkig koelde het wat af en gingen de temperaturen naar rond de 20 en 25 graden.

Dag 9 - de eerste hele dag in Berlijn gingen we gelijk wat belangrijke gebouwen bezoeken. Hierboven zie je de Brandenburger Tor, wat de belangrijkste poort van Duitsland is, de poort staat er ook al sinds 1788.

Daarna gingen we door naar de Reichstag, die we ook graag wilde bezoeken. Maar nadat je zo´n anderhalfuur in de rij had gestaan, kreeg je kaartjes om naar binnen te gaan voor over drie uur. En het wad ook heel hele strenge veiligheidscontrole, je moest per se je ID laten zien (wat ook wel logisch was eigenlijk' maar aangezien wij die van mam waren vergeten konden we er niet in. Gelukkig konden we regelen dat we er de volgende dag in konden, zodat we ook niet zo veel uur moesten wachten.

Daarna liepen we naar het Holocaust monument, dat is een monument ter herdenking van de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Daar staan allemaal betonblokken (even gegoogled, maar liefst 2711), maar aangezien het toen net keihard begon te regenen hebben wij daar niet veel van gezien. We gingen snel schuilen onder een boom, maar die hield het niet lang vol en we waren al snel helemaal kleddernat. Het ene moment was het nog super warm, en het andere moment ben je kleddernat en koud. Eigenlijk hadden we die dag nog meer willen doen, maar dat ging niet meer door. We gingen snel naar de metro/bus om weer naar de camping te gaan omdat we super koud waren.

Dag 10 - de volgende dag gingen we dus de 'Reichstag' in.Voordat je erin mocht, moest alles gecontroleerd worden en moest je ook door zo'n poortje lopen, het leek de douane wel. Daar is ook niets mee, het is maar beter dat het gecontroleerd wordt. We zijn niet lang in het gebouw zelf geweest (alleen in de lift die echt overvol zat), maar wel op het dak. Daar had je een heel mooi uitzicht over Berlijn, heel leuk om te zien. Ook zijn we in de glazen bol geweest die ook op het dak staat, dit is ook heel bijzonder. In het midden heb je een soort spiegel die helemaal naar boven loopt (zie de foto hierboven). Om naar boven te lopen zijn er geen trappen, maar een steile weg naar boven. Helemaal onderaan (bij de spiegels) heb je ook allemaal informatieborden met foto's, zo zag je onder andere foto's van de conferentie van Potsdam, de Berlijnse muur voor de Reichstag waar oost/west mee werd gescheiden en van een concert van Micheal Jackson, dit was ook wel heel leuk om te zien.

Daarna hebben we er wat gewinkeld (o.a. bij Galeries Lafayette), en daarna zijn we met de metro naar de Friedrichstraße gegaan, waar we Checkpoint Charlie bezochten. Dit was een controlegrens tussen oost en west bij een doorgang in de Berlijnse Muur. Dit was niet heel bijzonder, maar het was toch wel even leuk om te zien.

Daarna gingen we met de metro nog ergens anders heen, namelijk Spree aan de Mühlenstraße. Hier stond het langste stuk wat is overgebleven van de Berlijnse Muur. Dit kun je op de foto's hierboven zien, maar het beste in het filmpje die ik maakte (klik hier om die te zien) en dan vanaf 2:28 tot 2:55. Die stukken waren allemaal beschilderd, sommige stukken waren echt lelijk gedaan met graffiti letters, maar er waren ook stukken bij die echt heel erg mooi waren.

Dag 11 - toen gingen we naar de Primark! Wat ik hier kocht, hebben jullie al kunnen zien in mijn vakantie shoplog.

Na de Primark reden we door naar het Sanssoucci park, dit is een héél (en dan bedoel ik ook héél) groot park in Potsdam, met heel veel bloemen, paleizen en koepeltjes. De Pruisische koning Frederik de Grote gaf opdracht om het te maken. Op de foto hierboven zie je Slot Sanssoucci.

Dag 12 - Dit was de laatste dag dat we er waren, en een plek waar we nog heel graag heen wilden was: Kurfürstendamm! Hier heb je KaDeWe en nog vele andere leuke winkels. Toen ik nog thuis was kwam ik erachter dat er ook een Forever21 in Berlijn zat, en daar wilde ik sowieso heel graag heen. Ook zat er een Pull&Bear, Claire's en meer. Allemaal winkels die ik heel erg leuk vind, maar die hier niet echt in de buurt zitten. We hebben ook wat over marktjes gelopen en de buurt daar verkend. Naast het winkelen hebben we hier ook een heerlijk ijsje gegeten (eigenlijk: twee vanille bolletjes, aardbeien en slagroom, JUM).

Dag 13 - toen gingen we weer naar huis! In totaal zo'n 6 uur terug, dus het viel best mee. Onderweg nog even gestopt bij een McDonalds (met een McCafé!!), waar we een heerlijke caramel frappuccino (echt serieus net zo lekker als die van Starbucks) namen. <3

En dat was het, mijn vakantie verslag! Zijn jullie wel eens in Berlijn geweest? En: waar zou jij nog heel graag heen willen op vakantie? Ik wil nog heel graag een keer naar Londen :)