Film tip: Spijt

Normaal schrijf ik niet snel over een film die ik heb gezien, maar hier moet ik toch echt even een artikel over wijden. Ik ben namelijk zaterdagavond naar de nieuwste boekverfilming van Carry Slee geweest, 'Spijt'. Ik had wel op internet gelezen waar het verhaal over ging en van velen gehoord dat het een hele zielige film was,  maar veel wist ik er niet van. Volgens mij is dit ook het enige verhaal van Carry Slee die ik niet heb gelezen, geen idee waarom.

Ik leg wel even in het kort uit waar de film overgaat. Jochem wordt gepest omdat hij wat dikker is dan de andere leerlingen in zijn klas. De mentor doet er niets aan en doet zelfs een beetje mee. Niemand in de klas durft tegen de pesters (Sanne, Remco en Justin) in te gaan, behalve David en Vera. Zij vinden het helemaal niet leuk dat ze Jochem pesten en proberen hen te helpen. Maar als David's fietsband lek wordt gestoken en ze over Vera zeggen dat ze verliefd is op Jochem, durven zij al snel ook niet meer. Wel proberen ze na schooltijd om te gaan met Jochem. Op een klassenfeest vertelt Jochem dat hij verliefd op Vera is. De liefde is niet wederzijds, waardoor Jochem opdringerig doet. Als de volgende dag op school de rector langskomt en vertelt dat Jochem die avond niet is thuisgekomen, zijn David en Vera geschokt. Ze besluiten hem te gaan zoeken en vinden hem uiteindelijk bij een meer, waar hij zelfmoord heeft gepleegd. Ook blijkt dat Jochem veel alcohol op had. De hele klas is geschokt en verdrietig, hadden ze maar wat gedaan tegen de pesters...


Ik heb geprobeerd de samenvatting zo klein mogelijk te houden, als je er nieuwsgierig naar bent raad ik je zeker aan om de film te kijken. De meeste mensen in hun leven zijn wel eens gepest (het is bijna onmogelijk als je nog nooit bent gepest), dus dit is ook een verhaal die heel vaak in het echte leven voorkomt (dan met gelukkig vaak wel een ander einde, maar toch). Ik vind dat alle pesters of mensen die hebben gepest deze film moeten zien, dan kunnen ze pas zien wat ze iemand aanrichten/hebben aangericht. Zelf hebben ze het vaak niet eens door, wat ze de ander aandoen, terwijl het slachtoffer kapot gaat.



Nog een grappig feit: wij vonden al dat David heel erg leek op de jongere Daniël Boissevain, en wat bleek: ze zijn vader en zoon! Daar kwamen we achter toen we bij de aftiteling de achternaam van hem zag, heel toevallig. Verder spelen Fabiënne Bergmans (winnares van The Voice Kids), Dorus Witte, Nils Verkooijen, Brahim Fouradi en nog veel meer goede acteurs in Spijt.

Heb jij de film al gezien? En zo niet, ga je 'm nog zien?