Tip app: Pixum Instacard

Al eerder vertelde ik over Pixum op mijn blog, namelijk over de canvas die ik er bestelde. En nu ga ik het er weer over hebben, maar nu over een hele leuke app: Pixum Instacard! Nu vraag je je natuurlijk af wat deze app inhoudt. Pixum Instacard is een app waarmee je altijd en overal met je iPhone een fotokaartje versturen naar je familie en vrienden. Je selecteert een foto van je iPhone/iPod/iPad en verstuurt deze als ansichtkaart met een tekstje naar een adres in Europa. Dit kan vanuit Nederland, maar ook vanuit het buitenland. Het is dus ideaal om tijdens de vakantie het thuisfront een kaartje te sturen. Het is leuk om te doen én je kunt een foto van je iPod gebruiken die je zelf hebt gemaakt, wat het extra persoonlijker maak. Ook ik probeerde app uit op vakantie en ontving twee kaarten.

De app is beschikbaar in de Apple Store (dus voor iPhone/iPod/iPad gebruikers) in het Engels, helaas is die er (nog) niet voor Android gebruikers. Deze is er al wel in het Duits, maar nog niet in het Engels.

Ik zal even van boven naar beneden en van links naar rechts stap voor stap uitleggen wat je moet doen.

1: Als je app opent zie je dit. Klik op 'create postcard' als je een ansichtkaart wilt maken.
2: Als je erop hebt geklikt, kom je hier. Hier kun je op de fotocamera klikken als je op dat moment een foto wilt maken en op de vierkantjes ernaast (wat foto's voorstellen) als je een foto uit je fotoalbum, Facebook of Instagram wilt halen.
3: Als je een foto hebt gekozen (zoals je ziet heb ik een van de Brandenburger Tor in Berlijn gekozen), kun je kiezen of je je foto staand of liggend wilt hebben. Ik heb bij mijn beide kaarten voor liggend gekozen. Je kunt de foto ook schever maken, inzoomen en bewerken. Ook kun je een design toevoegen op de foto.
4: Nu je de voorkant klaar hebt, kun je bezig met de achterkant.
5: Als je op het 'vlak' tikt waar de tekst hoort te staan, kun je typen wat je wilt schrijven. Je kunt 420 karakters gebruiken, dit was voor mij meer dan genoeg.
6: Als dat klaar is, hoef je alleen nog maar het adres in te vullen.

7: klik op het vakje waar normaal het adres staat.
8: En je kunt het adres invullen! Ik heb alles behalve 'company' ingevuld.
9: En dan staat ook het adres op de goede plek! Zoals je ziet heb ik die van mij natuurlijk bedekt. Als je helemaal tevreden bent over je kaart en alles op de goede plek staat, klik je op 'send now'.
10: Als je dat hebt gedaan, kom je hier. Als achter foto, adres en tekst allemaal een groen vinkje staat betekent het dat alles goed is. Als hier een rood kruisje staat, heb je iets verkeerd gedaan of iets weggelaten. Klik vervolgens op 'next'.
11: Als je daarop hebt geklikt, kom je hier. Hier vul je je e-mailadres in, zodat je een bevestiging krijgt van de bestelling van de kaart. Ook krijg je een mailtje als de kaart is verstuurd, zo blijf je goed op de hoogte.
12: En dan ben je klaar om de kaart te bestellen! De kaart kost €1,99 en je kunt betalen met PayPal. €1,99 is helemaal niet duur voor een kaart die je zelf hebt ontworpen, en ook hoef je niet voor een postzegel te betalen (zelfs niet in het buitenland), dus hier zitten ook de verzendkosten bij in. Als alles is afgerond, klik je op 'order postcard'. Het duurt zo'n tien seconden tot de kaart helemaal is verstuurd, en dan hoef je alleen nog maar te wachten.

Als je wilt kun je de kaart ook nog versieren. Dit kan met cliparts of bijvoorbeeld met een kader. Ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen, ik vond dit niet zo mooi bij de foto die ik had gekozen, maar het kan natuurlijk wel.

Ik koos twee foto's die ik heb gemaakt met mijn iPod, maar je zou ook een foto die je met een fotocamera kunnen overzetten naar je mobiel en die daar dan voor gebruiken. Aangezien ik op vakantie was kon ik dit niet doen, maar als je het wel kan doen, raad ik het je wel aan. De kwaliteit is niet enorm slecht, maar niet van de beste kwaliteit. Hier kan de app verder niets aan doen, dit ligt gewoon aan de foto kwaliteit van mijn iPod.

Dit zijn mijn kaarten die ik zelf heb gestuurd. Bij de eerste kaart die ik verstuurde (de kaart rechts met de foto van de Brandenburger Tor op de voorkant) had ik ook smileys aan de tekst toegevoegd, ik was benieuwd of deze ook zouden worden uitgeprint. Niet dus, dat zijn dus de vraagtekens die je ziet. Niet dat ik het had verwacht, maar ik wilde het toch even uitproberen - want je weet maar nooit.

Naast al die pluspunten aan de app heb ik ook één minpuntje. En dat is dat je voor het versturen van de kaart WiFi (internet) nodig hebt. Dit is op zich wel logisch, maar als je wilt genieten van je vakantie zonder internet, dan zou je de kaart pas kunnen versturen als je weer thuis bent of als je op een plek bent waar internet is. Zo heb ik mijn twee kaarten ook pas thuis verstuurd. Dit vind ik niet zo'n heel erg probleem en daarom zeg ik ook dat het maar een klein minpuntje is, maar als je de kaart per se op vakantie wilt versturen en je hebt geen internet, dan kan dat dus niet.

Al met al ben ik wel heel blij en tevreden over mijn kaarten die ik verstuurd heb via Pixum Instacard. Ik raad de app zeker aan - de kaarten zien er mooi uit (met de kwaliteit van Pixum zoals we die kennen) en ik kreeg de kaarten snel binnen.

Verstuur jij als je op vakantie bent ook altijd kaarten?