New in: fotoboek van Albelli!

Zoals jullie misschien wel weten hou ik van fotograferen. Bij bloggen hoort natuurlijk ook foto's maken en dat vind ik altijd heel leuk om te doen, ik vind het zelfs soms leuker dan het schrijven! Op vakantie ben ik ook vaak degene die met de camera sjouwt, niet dat ik dat erg vind natuurlijk. Toen ik laatst een mailtje kreeg van Albelli met de vraag of ik een fotoboek wilde testen, pakte ik dat dan natuurlijk ook met beide handen aan.

Wat is Albelli? 
Er zijn vast een paar die wel weten wat Albelli is, maar er zijn vast ook wel een paar die dit niet weten. Daarom leg ik het even uit. Albelli is een 100% Nederlands bedrijf dat zich de laatste jaren met succes geprofileerd heeft op de markt van fotoboeken. Albumprinter is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Albelli heeft een jong en creatief team in huis dat de afgelopen jaren hard gewerkt heeft om het bedrijf te laten groeien. En met succes: Albelli is toonaangevend in zijn markt. Naast fotoboeken voorziet het bedrijf in producten als kalenders, canvas en plexiglas schilderijen. Het aanbod is volledig toegespitst op de wensen van de consument om zo eenvoudig en aantrekkelijk mogelijk herinneringen vast te leggen.

Als je een keuze hebt gemaakt tussen een kalender, canvas, agenda, fotoboek of een plexiglas schilderij (ik koos natuurlijk voor een fotoboek) kun je gelijk kiezen wat voor formaat je wilt en hoe duur dit is. Ik koos voor een liggend L-boek van 28 x 21 cm. Deze is €22,95 (voor 24 pagina's, bij elke twee pagina's die je meer wilt kost het €1,10). Als je eruit bent welk formaat fotoboek je wilt, kun je beginnen met het invullen van de foto's! Voordat je daar mee begint kun je kiezen of je foto's automatisch (met deze optie worden alle beschikbare plekken op volgorde in je boek automatisch gevuld met je foto's) worden gevuld of dat je ze zelf vult (dan heb je de volledige controle over je foto's). Ik koos voor het zelf vullen van mijn foto's. Daarna kun je er voor kiezen of je wel/niet een fotokaft wilt (dit kost €5 extra), hier heb ik wel voor gekozen.
Dan nu door naar mijn fotoboek. Op de twee foto's hierboven zie je de voor- en achterkant. Op de voorkant zie je vier foto's die ik heb gemaakt (behalve die waar ik op sta, die heeft Romy gemaakt). Op de achterkant staat ook weer een foto die ik heb gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om hier de achtergrond rustig te houden met één kleur, dat werd mint, want dat vind ik zo'n mooie, frisse kleur.

Je kunt ervoor kiezen om op de site het Albelli fotoboekprogramma te downloaden, maar je kunt het fotoboek ook gewoon op de site maken. Het verschil is dat het fotoboekprogramma dan op de computer staat. Als je er dan mee verder wilt, hoef je er alleen maar op te klikken en dan kun je al beginnen. Als je het fotoboek op de site maakt ga je naar de www.albelli.nl, dan log je in en dan kun je ook al verder gaan met je fotoboek. Ik weet niet of er een groot verschil zit tussen het maken op de site of in het programma (omdat ik het niet geprobeerd heb in het programma) maar ik vond het op de site in ieder geval erg fijn.

Ik vond het moeilijk om te bedenken wat ik allemaal in mijn fotoboek wilde. Sowieso foto's die ik zelf had gemaakt, maar foto's van de vakantie van Parijs en Berlijn wilde ik er ook wel in en foto's van bloggersmeetings vond ik ook wel erg leuk. Mijn fotoboek heeft dus niet echt een duidelijk thema, dit vind ik ook niet erg. Voor de eerste drie pagina's besloot ik collages te maken met mijn favo Instagram foto's, geïnspireerd op het boek ''Beauty'' van Cynthia. Zij heeft dit ook in haar boek en dat vond ik zó leuk, dat ik het ook besloot te doen.

Daarna heb ik een paar foto's van Parijs. Op sommige bladzijden heb ik geen achtergrond (dan is het gewoon wit) en op sommige foto's wel, zoals bij de foto's van de Eiffeltoren. Deze foto's op de achtergrond heb ik óf zelfgemaakt, of ik heb ze van Weheartit gehaald. Het zijn voornamelijk bokeh foto's, want dit vind ik zo mooi als achtergrond, hierdoor wordt het ook niet te druk.

Naast de foto's van Parijs kunnen de foto's van Berlijn natuurlijk ook niet ontbreken. De meeste foto's heb ik zelf gemaakt, er zitten alleen wel 1 à 2 foto's bij die ik van Google heb gehaald omdat ik hier geen mooie foto van had.
En dan: meetings! Ik ben nu al zes keer naar een bloggersmeeting geweest, en het leek me leuk om in mijn fotoboek ook foto's hiervan te plaatsen. Op de foto hierboven van mijn eerste bloggersmeeting (in Den Bosch, al meer dan een jaar geleden - wat ben ik veranderd!!) kun je ook goed zien hoe goed de kwaliteit is, de foto is zó mooi scherp. Ik had wel een paar keer dat er bij een foto een uitroepteken stond omdat de foto te klein was, maar hier is niets van terug te zien in het boek, alle foto's zijn mooi scherp.

Ik vind deze foto's zó mooi, dat komt waarschijnlijk ook de filter die Laura eroverheen heeft gedaan. Dit was de eerste meeting in Groningen, dit was in Februari volgens mij.

En foto's van de tweede bloggersmeeting in Groningen, en jullie snappen natuurlijk wel dat de heerlijk carrot cake (foto is gemaakt door Floor) zo groot moest! En een foto van Romy die op de foto staat met Kim Feenstra kon natuurlijk ook niet ontbreken. Zoals je kan zien heb ik hier als achtergrond voor een bloemen foto gekozen (de foto komt van Weheartit).

Dan als laatste in het fotoboek: nog wat foto's die ik heb gemaakt!

Ik vind deze collage van vier foto's zo mooi, zo mooi licht! Ik kan ook echt wel zeggen dat ik trots ben op deze foto's.

En dan het einde! Hier heb ik ook weer een paar van mijn (nieuwste) Instagram foto's. En valt het jullie ook op dat die foto van mijn broertje en ik drie keer in het boek staat? Haha oeps. Ik bestelde mijn fotoboek op een vrijdag en op de site stond dat het dan die donderdag daarop verzenden werd. Dat klopte, want die donderdag daarop kreeg ik een mailtje dat mijn fotoboek verzenden was en die vrijdag kreeg ik 'm al binnen. Super service dus!

Als je bezig bent met het fotoboek wordt er om de 20/30 minuten gevraagd of het fotoboek opgeslagen moet worden, dit vond ik ook erg fijn. Zo weet je zeker dat er niets verloren gaat. Vlak voordat je het boek besteld kun je er ook voor kiezen of je hoogglans wilt op de pagina's, dit kost €0,20 per pagina. Ik raad je aan om hier wel voor te kiezen, want het effect is echt heel erg mooi. Mijn fotoboek heeft 36 pagina's, dus voor mij koste dit €7,20 (maar ik vind het geld het zeker waard!).

Kende jij Albelli al? En wat vind je van mijn fotoboek?